Insikt kan vara reklamvärldens mest missbrukade ord. Man hör talas om dem. Det pratas om dem. De ska finnas med i briefen. Vi får betalt för dem. Men man ser dem nästan aldrig. Hur många kan räcka upp en hand och säga att de har kommit fram till en insikt? Säkert många. Jag kan säga att jag hittills bara kommit fram till två, max tre stycken i min karriär. Paradoxalt nog. Som planner är man ju anställd till 80% för att just generera dem. Men då beror det förstås på hur man definierar en insikt. Jag läste på den här bloggen en definition som en viss Morgan Shorey hade gett på en insikt och den känns ungefär så som jag kan tänka mig att den generella beskrivningen är:
"A truth which until now has not been leveraged, but if leveraged will generate revenue"
Så vad handlar insikt om enligt mig:
1) Insikt handlar om ett perspektiv
2) Insikt handlar om ett perspektiv i en given kontext
3) Insikt handlar om ett perspektiv i en given kontext som genererar en reaktion
Så hur låter min definition av insikt? Eftersom jag tycker att en definition ska återspegla känslan av vad den försöker beskriva blir min definition av insikt följande: (på engelska bara för att det låter bättre)
"Insight: A perspective within a given context that make several people say "Fuck, I've never thought about it in that way""
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar