tisdag 20 oktober 2009

Insikt om om varför en insikt behöver ordet "Fuck"


Insikt kan vara reklamvärldens mest missbrukade ord. Man hör talas om dem. Det pratas om dem. De ska finnas med i briefen. Vi får betalt för dem. Men man ser dem nästan aldrig. Hur många kan räcka upp en hand och säga att de har kommit fram till en insikt? Säkert många. Jag kan säga att jag hittills bara kommit fram till två, max tre stycken i min karriär. Paradoxalt nog. Som planner är man ju anställd till 80% för att just generera dem. Men då beror det förstås på hur man definierar en insikt. Jag läste på den här bloggen en definition som en viss Morgan Shorey hade gett på en insikt och den känns ungefär så som jag kan tänka mig att den generella beskrivningen är:

"A truth which until now has not been leveraged, but if leveraged will generate revenue"

För det första är den sådär lagom tråkig som dem flesta definitioner är så att den inte alls återspeglar känslan av vad den försöker beskriva. För det andra tycker jag inte att en insikt måste vara en sanning. Den kan vara en myt. För det tredje behöver en insikt inte generera värde. Eller fantastisk kommunikation för den delen heller. Ta bara VIA:s "Smuts är bra". Där finns det en insikt. Men insikten når inte helt fram i den kreativa lösningen. Värde skapar bara en insikt tillsammans med rätt kreativ utformning. Likaså behöver vi åt andra hållet inte insikter för att skapa fantastisk kommunikation. Det är bara att titta på de flesta vinnarna av de stora kreativa tävlingarna. Dessa bidrag bygger inte på någon insikt överhuvudtaget.

Så vad handlar insikt om enligt mig:

1) Insikt handlar om ett perspektiv

2) Insikt handlar om ett perspektiv i en given kontext

3) Insikt handlar om ett perspektiv i en given kontext som genererar en reaktion

Så hur låter min definition av insikt? Eftersom jag tycker att en definition ska återspegla känslan av vad den försöker beskriva blir min definition av insikt följande: (på engelska bara för att det låter bättre)

"Insight: A perspective within a given context that make several people say "Fuck, I've never thought about it in that way""

Länk bildkälla

Inga kommentarer: