måndag 19 oktober 2009

Varför framtidens bil är precis som dagens bil.



Jag kan egentligen ingenting om drivmedel. Så jag borde inte ens göra detta inlägg. För det där med drivmedel och framförallt framtidens drivmedel är knepigt. Men jag har en teori.

DN har provkört den hypade miljöbilen Honda FCX Clarity. En vätgasbil där slutprodukten är vatten. Så vad är poängen med Honda FCX Clarity jämfört med andra miljölösningar? Den gör lite över 150 km/h, 0-100 tar 9 sek, tar 3 min att tanka, kostnaden för framställning av vätgas är nästan densamma som för bensin, den klarar 460 km på en tank (Priset just nu och tankningsmöjligheterna är förstås avvikande variabler). Det låter nästan som vilken bil som helst. Och det är det som är poängen. Den fungerar i stort sett som en vanlig bil.

Vi har byggt vår livsstil kring bilen men vi har ett dualistiskt förhållande till den. Å ena sidan vet vi att den är en källa till miljöförstöring men å andra sidan så fyller den så mycket värde åt vår livsstil. Vi har sen länge integrerat bilen i vår livsstil. Och vår livsstil gör vi ganska mycket för att försvara. Och det handlar i grunden inte om att ha rätt till bilen utan om att till exempel ha rätt att ge våra barn en social utveckling med idrott, till exempel rätten till att kunna skaffa tre barn istället för ett. Till exempel rätten att kunna göra tre saker istället för en under en lördag. Egentligen rätten till ett produktivt och upplevelsemässigt rikt liv.

Bilens frihet innebär att du sätter dig i den och sedan kör du så långt som bilen behöver ta dig. Du tankar den under 3 minuter och sedan så fortsätter du din resa. En elbil som tar 4 timmar att ladda upp har inget utrymme i det produktiva och den integrerade livsstil vi byggt upp tillsammans med bilen. En elbil i dagsläget för oss snarare tillbaka i tiden. Men till min teori. Jag tror inte att vinnaren av morgondagens drivmedelsslag är den som för oss in i framtiden heller. Utan snarare är det så att Honda FCX Clarity är morgondagens bil eftersom den är precis som dagens bil.

Länk bildkälla

Inga kommentarer: